Koulutukset

iRest® Yoga Nidran peruskurssi

Kuvaus

Tule oppimaan itsetuntemusta ja rentoutumista! iRest on helppo ja yksinkertainen meditaatiomuoto, joka on suunniteltu nykypäivän tarpeisiin.


Aika19.09. - 20.09.2020

la-su klo 10-15

Paikka

Turun kesäyliopisto, Sirkkalankatu 4

Kohderyhmä

Aiempaa jooga- tai meditaatiokokemusta et välttämättä tarvitse tällä kurssilla. Tämä kurssi sopii mainiosti sinulle, joka haluat tutustua monipuoliseen ja vaikuttavaan harjoitukseen. Kokeneemmalle meditaation harrastajalle kurssi voi tarjota lisätyökaluja systemaattiseen työskentelyyn tunteiden ja uskomusten kanssa. Kurssi sopii hyvin myös tyhy/tyky-kurssiksi.

Harjoituksesi tavoitteen määrittelet itse: se voi olla vaikkapa unen laadun paraneminen, stressin väheneminen ja levollisuuden tai luovuuden lisääntyminen. Voit käyttää harjoituksia myös esim. rajoittavan tunteen tai ajatuksen työstämiseen.

Sisältö

Viikonloppukurssilla käymme läpi iRest Yoga Nidran viitekehyksen ja teemme iRest-harjoituksia. Kurssilla tutustutaan kehon ja mielen tuntemuksiin, hengitykseen ja energiaan. Opit viikonlopun harjoituksissa selventämään ja vahvistamaan harjoituksesi tavoitteet sekä luomaan sisäistä turvaa, iloa ja tyytyväisyyttä. Tutustumme tunteiden sekä ajatusten ja uskomusten kanssa työskentelyyn – kehollisina kokemuksina. Opimme havainnoimaan kehossa ja mielessä liikkuvia tuntemuksia ja ajatuksia – ilman että takerrumme tai identifioidumme noihin mielemme liikkeisiin. Vähitellen harjoitus johdattaa meidät tutkimaan tietoisuuden luonnetta sekä oivaltamaan syvimmän, autenttisen olemuksemme.

Lauantai 19.9.

  • Johdanto Yoga Nidra ja iRest -harjoitukseen
  • Omat tavoitteet harjoituksessa ja elämässä
  • Turvan tunteen merkitys harjoituksessa
  • Harjoituksen vaiheet: kehon tuntemukset sekä hengitys ja energia
  • Harjoitukset: 2-3 lyhyttä harjoitusta (n. 10 min) sekä 2 pitkää harjoitusta (n. 30-45 min)

Sunnuntai 20.9.

  • iRest-harjoittelun periaatteita
  • Säännöllinen harjoitus ja harjoitusten soveltaminen arkipäivän tilanteissa
  • Harjoituksen vaiheet: tunteet, uskomukset, ilo ja onni, minuuden tunne ja puhdas tietoisuus
  • Harjoitukset 2-3 lyhyttä harjoitusta (n. 10 min) sekä 2 pitkää Yoga Nidra -harjoitusta (40-60 min)

Harjoitukset tehdään selinmakuulla tai muuten mukavassa asennossa. Ohjaajan sanat johdattavat sinut kohti syvää, unen ja valveen välistä rajatilaa. Tässä tilassa kehosi nukkuu, mutta olet koko ajan tietoinen ajatuksistasi ja tunteistasi.

Kouluttajat

Koulututettu iRest® Yoga Nidra-ohjaaja, sertifioitu TRE®-ohjaaja Nina Hokkanen

Muu informaatio

Harjoituksista voit saada apua mm. unettomuuteen, stressiin, masennukseen, ahdistuneisuuteen sekä kipuihin. Tätä harjoitusta on käytetty menestyksekkäästi mm. trauman jälkeisen stressioireyhtymän hoitoon. iRest on osa USA:n sotaveteraanien kuntoutusohjelmaa ja samoin USA:n armeijan kivunhoidon huippuyksiköt suosittelevat iRestiä lääkkeettömänä keinona kivun hallintaan.

Lisää iRestistä ks. www.iRest.org.

Hinta

140 €
Kurssilla tehtävät harjoitukset saa myös mp3-tiedostoina omaa kotiharjoittelua varten.

Ilmoittautumiset07.09.2020 mennessä

Haluatko tietoa alkavista kursseista? Kirjoita sähköpostiosoite kenttään.

Fill in the blank.