Koulutukset

Esi- ja alkuopetuksen pedagogiikka

Aika16.11.2018 - 02.02.2019

16.-17.11., 30.11.-1.12.2018, 18.-19.1. ja 1.-2.2.2019 pe klo 16.30-19.30 ja la klo 9.00-14.30

PaikkaTurku
Tavoite

Opiskelijalla on valmiudet toimia opettajana esi- ja alkuopetuksessa.

Opiskelija

  • on perehtynyt esi- ja alkuopetuksen erilaisiin oppimisympäristöihin ja toimintatapoihin
  • tuntee esi- ja alkuopetuksen pedagogisia periaatteita ja osaa soveltaa niitä opetuksessa
Opintopisteet7 op
Sisältö
  • oman opettajuuden, osaamisen ja ammattietiikan edistäminen
  • lapsen aktiivinen toimijuus ja lapsilähtöisyys
  • kasvatus- ja oppimisvuorovaikutus esi- ja alkuopetuksessa
  • oppimisympäristöt ja toimintakulttuurit
  • alkukasvatuksen nivelvaiheen siirtymät
  • esi- ja alkuopettaja sekä kulttuurinen moninaisuus
  • esi- ja alkuopetuksen opetussuunnitelmat ja arviointi
  • esi- ja alkuopetuksen eheyttäminen ja eriyttäminen
  • lukemaan opettamisen menetelmät
  • huoltajien kanssa tehtävä yhteistyö sekä moniammatillinen yhteistyö esi- ja alkuopetuksessa
  • esiopetuksen ja alkuopetuksen integraatio ja yhteistyö koulu- ja kuntatasolla
  • esi- ja alkuopetuksen vaihtoehtoiset pedagogiset innovaatiot
KouluttajatVastuuopettaja: KT Riitta Korhonen
Suoritustapa

Harjoitustyöt sekä kirjallinen tentti tai seminaari, luento-/oppimispäiväkirja.
Opintojakson vastuuhenkilö päättää, onko suoritustapa kirjallinen tentti vai oppimispäiväkirja.

Luento-opetus 10 t, ryhmäopetus 30 t, Itsenäinen työskentely 149 t
Osa opetuksesta voidaan suorittaa omakustanteisina opintokäynteinä tutustuen esi- ja alkuopetuksen kenttään.

Kirjallisuus

Tentittävä kirjallisuus / oppimispäiväkirjassa käytettävä kirjallisuus:

  1. Pyhältö, K. & Vitikka, E. (toim.) 2013. Oppiminen ja pedagogiset käytännöt. OPH.TAI Karila, K. & Lipponen, L. (toim.) 2013. Varhaiskasvatuksen pedagogiikka. Tampere: Vastapaino.
  2. Kronqvist, E-L. & Kumpulainen, K. 2011. Lapsuuden oppimisympäristöt. Eheä polku varhaiskasvatuksesta kouluun. Helsinki: WSOYpro.
  3. Heikka, J., Hujala, E. & Turja, L. 2009. Arvioinnista opiksi. Havainnointi, arviointi, ja suunnittelu varhaispedagogiikassa. Vantaa: Printel.
  4. Paavola, H. & Talib, M-T. 2010. Kulttuurinen moninaisuus päiväkodissa ja koulussa. PS-Kustannus. Juva: Bookwell.

Oheiskirjallisuus:

Uusimmat, voimassaolevat esiopetuksen, alkuopetuksenja koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan perusteet

EmoyliopistoTurun yliopisto

Haluatko tietoa alkavista kursseista? Kirjoita sähköpostiosoite kenttään.

1 + 1 =
Ratkaise tämä pieni laskutehtävä ja anna vastaus. Esim. 1+3, anna 4.